fallback

Управляващите предвиждат драстичен скок на съдебните такси за обжалване

От ГЕРБ отново ще опитат да въведат принципа на мълчаливото съгласие, този път с промени в Административнопроцесуалния кодекс

08:14 | 06.06.17 г. 5

Електронно правосъдие, мълчаливо съгласие и драстично увеличение на съдебните такси са само част от мащабните промени в Административнопроцесуалния кодекс, внесен в парламента от депутати от ГЕРБ. 

Документът все още не е включен в дневния ред на Народното събрание, но вероятно това ще се случи тази или следващата седмица.

Електронно правосъдие

Идеята на вносителите е връчването на призовки, книжа и съобщения да може да става и по електронен път. Основната цел е да се ускори разглеждането на делата и да се редуцират случаите на неоснователно отлагане и забавяне на съдебния процес.

Според ГЕРБ въвеждането на задължение в документите изрично да се посочва електронен адрес и мобилен телефон гарантира ефективността на електронното връчване.

Мълчаливо съгласие

Само няколко седмици след като в средата на май министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков обеща по време на среща с Камарата на строителите, че принципът на мълчаливото съгласие ще бъде въведен, там където има възможност за това, от ГЕРБ облякоха думите в дела. В законопроекта за Административнопроцесуалния кодекс се въвежда нещо като „плавен преход“ от презумпция за мълчалив отказ към презумпция за мълчаливо съгласие в подходящите за това случаи. Според вносителите по този начин най-лесно ще се игнорира бездействието на администрацията и ще се намали административната тежест.

В документа се предвижда и опадане на възможността за обжалване на мълчаливото съгласие, което би обезсмислило въвеждането му, тъй като за адресата липсва правен интерес, а органът, постановил административен акт при условията на мълчаливо съгласие, не следва да има право да го обжалва.

Въвеждат се изрични наказания за чиновници, които не са изпълнили задълженията си във връзка с мълчалив отказ или мълчаливо съгласие. Ако длъжностно лице не издаде административен акт или документ след нареждане на началника си, ще бъде глобено от 100 до 500 лв. При повторно нарушение ще се налага имуществена санкция в трикратен размер.

Понятието мълчаливо съгласие беше въведено преди години в Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност, но до практическото му използване все още не се е стигнало, тъй като процедурата е изключително тромава.

Принципът, че ако чиновникът не мотивира отказа си в определен срок, значи фирмата получава мълчаливо съгласие за дейността си, вече е въведен за 13 административни процедури. Постигнато е съгласие на експертно ниво за въвеждането му за още 5 процедури, посочва се в Доклада за изпълнението на мерките в Националната програма за реформи за 2016 г.

Увеличение на държавните такси

„Предложението за съвсем умерено увеличаване на размера на държавните такси и въвеждането пропорционална такса при определяем материален интерес на делото и то само при касационното производство беше сред най-широко обсъжданото предложение за изменение и допълнение на кодекса“, пише в мотивите към документа.

И това никак не е случайно, защо вносителите предлагат на практика двойно увеличение на таксите с довода, че в момента те са пренебрежимо малки, а повишението ще сложи край на порочната практика да се злоупотребява с „правото на жалба“.

Така например сред предложенията е таксата, която предварително трябва да бъде внесена, ако жалбоподателят е гражданин, едноличен търговец, държавен и общински орган, да бъде 90 лв. Ако се жалва организация или държавен орган, сумата е 450 лв.

Ако няколко граждани подадат обща касационна жалба, дължимата такса е само за един гражданин. Същият принцип важи и когато няколко организации са обединени в обща жалба.

Няма да плащат граждани, които доказано нямат достатъчно средства за това.

Законопроектът въвежда и пропорционална такса от 1% от материалния интерес при касационно обжалване и при производства за отмяна. Така максималната такса за дела с интерес до 10 млн. лв. става 3 400 лв., а ако интересът надхвърля 10 млн. лв., таксата е 9 хил. лв.

Според вносителите в момента таксата за касационно обжалване е 25 лв., което не отговаря на пазарните условия, не спира обжалването при неоснователност на претенцията, нито е достатъчно да покрие разходите на съда. „За изминалите над 10 г. от прилагането на Кодекса инфлацията почти е преполовила реалната стойност на тези суми. С въвеждането на нови такси страните ще се въздържат да подават касационни жалби в случаите, в които ясно разбират, че нямат основателни аргументи. По този начин ще намалеят излишните касационни дела, гледани от ВАС, който в момента е изключително претоварен за върховен съд“, се посочва в мотивите.

От ГЕРБ дават за пример Унгария, където има пропорционални такси при наличие на имуществен интерес, които достигат до 6%.

При касационното обжалване по дела за пенсионно, здравно и социално осигуряване обаче няма да има значение дали има определяем материален интерес, или не. Таксите са фиксирани до 30 лв. за граждани и ЕТ и 200 лв. за организациите, държавните органи и общините.

Таксите вече ще се отнасят за всички страни по производството. Отпада възможността държавата да бъде освободена от такса.

Законопроектът предвижда и въвеждане на „невисок“ имуществен праг за подаване на касационни жалби срещу ревизионни актове. Идеята е ВАС да бъде облекчен и да не се „задръства“ с дела с малък материален интерес. Това ще помогне съдът да анализира и разглежда по-всеобхватно делата, с които е натоварен, твърдят от ГЕРБ.

Вносителите предлагат праговете за обжалване на данъчно задължение да бъдат 900 лв. за граждани и 5 хил. лв. за юридически лица.

В момента таксата за обжалване на данъчен ревизионен акт е 25 лв., като няма значение на каква стойност е актът. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:23 | 13.09.22 г.
fallback